HESLO NA
ROK 2008 – březen
Pascual Chávez Villanueva
VYCHOVÁVAT SRDCEM DONA BOSKA
PREVENTIVNÍ
SYSTÉM
“Vy máte
díla, střediska, domy, ale přitom jen jediný poklad: pedagogiku Dona Boska.
Riskujte cokoli, ale udržte si tuhle pedagogiku... Pán vám svěřil výchovný
systém, v kterém vítězí ohleduplnost k vychovávanému... Uchovejte ji:
obnovenou, obohacenou o moderní poznatky, přizpůsobenou vaší mládeži, která je
dnes zneužívána tak, jak to Don Bosco nikdy neviděl!“ [1].
|
Jaký je tento jedinečný preventivní systém? Praxe Dona Boska je
výchovně-pastorační umění, v kterém on sám proměnil horoucí lásku svého
kněžského úřadu v konkrétní projekt duchovní výchovy mládeže: pedagogika
je umění, které vyžaduje talent. Nejde o statické nebo kouzelné formule, ale o
souhrn vlastností, které dají vychovateli schopnosti výchovného otcovství a
mateřství. První z těchto schopností je vnímat svou dobu a umět se jí
přizpůsobit. Pak také záleží na dalších vlastnostech, jako například:
a.- Kreativita
umělce - spojení pastoračních podnětů
s výchovnou inteligencí. Jde o jisté apoštolské nadšení, které cítí své
povolání právě v dnešní atmosféře sekularizace. Metodologický princip Dona
Boska, který ho nutí jednat jako opravdový umělec, je jeho laskavost: vytvářet
důvěru, rodinného ducha a přátelství. Preventivní systém je velmi charismatický
a zahrnuje také pozornost k povolání a mystiku pastorační lásky (nadšení
pro „Da mihi animas“) a asketické „nechat se milovat“ („Nestačí
milovat mladé. Oni musí cítit, že jsou milováni.“).
b.- Ve vzájemném vztahu s mladými. Udělat první krok, „jít k mladým“, to je „ta
první a základní nutnost ve výchově“ [2].
Mladý člověk je aktivní subjekt výchovné praxe a musí se cítit opravdu zapojen
jako protagonista do díla, které chceme uskutečnit. Bez jeho svobodné
spolupráce nejde udělat nic. To je Don Boskova zkušenost s mladými: on
nepůsobil tak, že by si je snažil podmanit, ale sdílel s nimi svoji
odpovědnost. Vzájemnost je v dnešní výchově naléhavější než kdy dříve,
vzhledem k tomu, že výchovné společnosti nejsou vždy v souladu
s formačními potřebami mládeže.
c.- S upřeným pohledem na Nového člověka. Cíl, který si salesiánská výchova vytyčuje, je
vytvořit obraz Nového člověka (Krista) v každém mladém člověku. To není
bráno v úvahu v laické výchově. Pro salesiánského vychovatele je
Kristus nejkrásnější zprávou, která se dá předat mládeži: představuje nám Boha
jako Otce a říká, že v Kristu jsme všichni dětmi tohoto Otce. Neexistuje
větší důstojnost ani lepší zpráva, jakou bychom mohli předávat. Jedině On je
Cesta, Pravda a Život. Kristova událost není jen výrazem nějaké náboženské
formulace, ale je to objektivní fakt lidských dějin. Každý Ho potřebuje a
směřuje k Němu, i když to neví. Nezdravá účelnost a náboženský
relativismus jsou ke škodě osobnosti mladého člověka.
d.- Prostřednictvím preventivní práce. Prevence je umění pozitivní výchovy, při které je
dobro navrhováno atraktivním způsobem; je to umění, které umožňuje, aby mladí
vnitřně rostli ve svobodě a překonávali povrchnost: je to umění získat si srdce
mladých pro radostnou cestu dobra, napravovat chyby a připravovat se na
budoucnost.
e.- Spojením rozumu, náboženství a laskavosti
do jediného paprsku světla, aby působily stejným směrem. Nejde tu o hodnoty jen lidské, nebo jen
náboženské, nebo jen přívětivé. Všechny tři se musí spojit v atmosféře
dobroty, práce, veselosti a upřímnosti. Praxe preventivního systému je pro
vychovatele samozřejmě duchovně náročná. Nejde ji realizovat bez pevné
pastorační lásky a opravdového apoštolského nadšení. Mluvíme o pedagogické
svatosti, přitažlivé, ale hluboké, která se projevuje radostí ze služby mladým,
obětí, prací a zdrženlivostí (coetera tolle).
f.- S kreativním
úsilím ve volném čase mládeže. „Život skupiny je základním prvkem salesiánské pedagogické tradice.“ [3]
V Chieri Jeník Bosco založil „Veselou společnost“; Dominik Savio
založil Družinu Neposkvrněné; Michal Magone patřil k Společenství
Nejsvětější Svátosti... Díky organizaci se dojde k prostředí a ke každé
jednotlivé osobě uvnitř skupiny. Samozřejmě je potřeba být vždy
k dispozici pro kompetentní duchovní doprovázení jednotlivce, zvláště
animátorů a vedoucích.